» » بازتعريف نظام آموزش؛ الزام زمان معاصر برای فرآيند خلق مهندسی
نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل
اطلاعات مطلب
  • بازديدها : 203
  • نويسنده : admin
  • تاريخ : 1397-03-13,07:56
1397-03-13,07:56

بازتعريف نظام آموزش؛ الزام زمان معاصر برای فرآيند خلق مهندسی

دسته بندی : خبرها

اقتصاد ایران: دكتر جوان مجيدي رئيس كمسيون آموزش ، پژوهش سازمان نظام مهندسي ساختمان كشورگفت:بازتعريف نظام آموزش ، به عنوان الزام زمان معاصر براي فرآيند خلق مهندسي است.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران از اردبیل ، در جلسه اي كه هفته گذشته در وزارت راه و شهرسازي با حضور دكتر مظاهريان معاونت مسكن و ساختمان وزير و مهندس رجبي رئيس سازمان نظام مهندسي كشور و دكتر جوان مجيدي رئيس كمسيون آموزش ، پژوهش سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور تشكيل شد ، جوان مجيدي بر بازتعريف نظام آموزش ، به عنوان الزام زمان معاصر براي فرآيند خلق مهندسي تاكيد كرد.

جوان مجيدي اشاره داشت ، آموزش ، كليد طلايي توسعه و دانايي، زمينه ساز پيشرفت و تعالي روزافزون است . امروز به مدد پيشرفت هاي پرشتاب و حيرت انگيز انسان معاصر در عرصه ها ي گوناگون آگاهي طلبي ، در شرايطي قرار داريم كه سازمان هاي فراگير تخصص محور ، بيش از هر زمان ديگر ، به باز تعريف نظام آموزش و بازآموزي درون سازماني و منطبق ساختن آن با پرسش ها و نيازهاي نو و همچنين شيوه ها و روش هاي تازه تر و كارآمدتر ، نياز دارند .

بر اين اساس ، هيچ دستگاه يا سيستمي وجود ندارد كه بتواند صرفاً با اتكا بر قابليت هاي استراتژيك نظري و ذخاير تجربي خود ، در عرصه هاي رقابت خيز كنوني دوام آورد و مطالبات مخاطبان خود را ، با شتاب ، دقت ، صحت و كيفيت مناسب و قابل قبول پاسخ دهد .

از اين رو ضرورت دارد به موازات كوشش هايي كه براي حفظ و بهينه سازي ساختارهاي تئوريك اجرايي سازمان هاي فعال و تخصص گرا انجام مي پذيرد، زمينه ها و موجبات لازم براي تقويت بالندگي و پويايي جريان آموزش در آنها ، به نيكويي و با نگاه به چشم اندازهاي آينده ، فراهم آيد . بدون ترديد در پرتو اضلاع نوراني منشور آموزش ، دانستگي ، پژوهش و فعاليت هاي كاربردي ، اسباب ترقي و كمال مهيا گرديده و شرايط لازم براي نيل به توازن و پايداري نسبي در حيطه سازمان ها ، شكل مي پذيرد .

سازمان نظام مهندسي ساختمان نيز به اعتبار ماهيت و ساختار ذاتي خود ، در شمار سازمان هايي است كه آموزش و بازآموزي مستمر و هدفمند در آنها نقش اساسي دارد . اعضاي اين سازمان فراگير و تخصصي ، در صورتي مي توانند از عهده تكاليف سازماني خود برآيند كه به دانش و فناوري روزآمد ، در تمامي عرصه ها و زمينه هاي هم پيوند با : معماري ، عمران ، مكانيك ، برق ، نقشه برداري ، ترافيك و شهرسازي دسترسي داشته باشند و علاوه بر الزام عملي به كسب دانسته ها و يافته هاي نوين بتوانند موجبات تحقق علمي مطالعات و پژوهش هاي نظري خود را نيز در چارچوب مقررات و ضوابط مدرن ، فراهم آورند .

بند (3) ماده (15) قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان مصوب سال 1374 مجلس شوراي اسلامي ، به نحو كلي ، بدين وظيفه خطير و اساسي ، اشارتي صريح و الزام آور دارد . در اين بند ، ارتقاي دانش فني و كيفيت كار شاغلان در بخش هاي ساختمان و شهرسازي از طريق ايجاد پايگاه هاي علمي ، فني ، آموزش و انتشارات ، مورد تاكيد قرار گرفته است . دست يابي به سطوح ممتاز دانش فني در شرايط كنوني عصر ما ، موضوع چندان ساده اي نيست و نمي توان به راحتي از كنار آن عبور كرد و اهميت و ضرورت آن را ناديده گرفت . اين ارتقاء و بالندگي ، در هر ترازي كه مورد انتظار باشد ، نياز به باز تعريف هاي مداوم و عالمانه و در كنار آن برنامه ريزي منسجم و كارآمد دارد تا از طريق آن بتوان اندازه دانش ، آگاهي و مهارت تجربي  نيروي انساني را به صورت روش مند مورد سنجش قرار داد و براي رشد كيفي آن ، برنامه هاي علمي مناسب را به مرحله اجرا گذاشت .

آنچه از طريق خدمات متنوع و گوناگون نخبگان شاغل در عرصه هاي تخصصي مورد اشاره از طريق مهندسان به عموم شهرواندان ارائه مي شود ، بايستي به اندازه كافي نو و روزآمد باشد و در عين حال نوعي تناسب منطقي با مولفه هاي اقليم هاي متفاوت و حتي منش هاي فرهنگي متكثر را نيز نشان دهد .

پيشرفت هاي شتاب آلود و  اعجاب انگيز مهندسي در حيطه هاي پيش گفته ، طي ساليان اخير به گونه اي رقم خورده است كه زندگي انسان هزاره سوم را به شدت تحت تاثير قرارداده و در جهت پاسخ گويي به تنوع طلبي و نوجويي جوامع كنوني ، روز به روز ، ابعاد و وجوه عميقتري يافته است .

انسان نوگراي سال هاي نخستين هزاره سوم ، برخلاف پيشنيان خود ، تنها به داشتن سرپناه و مسكني متعارف نمي انديشد و براي خانه و فضاهاي شهري ، تعريفي قايل است . در اين تعريف نو ، فضايي كه براي زندگي طراحي مي شود ، فضايي است كه لزوماً تمامي عناصر و مواد زندگي جديد را در خود دارد و بركنار از يافته هاي نو و متفاوت نيست . در چنين فضايي ، انسان عصر ما ، علاوه بر جست وجوي ثبات ، آرامش ، زيبايي و ماندگاري ، خواهان بهره جويي از آخرين سطوح و لايه هاي تكنولوژي و فناوري روز است . اين تمايل در خور توجه ، خصوصاً در موضوعاتي نظير :

سبك سازي ، استفاده از انرژي هاي نو و تجديد پذير ، بهره گيري از الگوهاي متناسب با مولفه هاي زيست محيطي ، سكونت در عرصه هاي زير زميني و جز آن ، بيشتر و بارزتر است .

نظام مهندسي ساختمان ، بر آن است تا با اتخاذ تمهيدات مناسب و كارآمد ، حضور آرامش را در متن وظايف و عملكرد خود ، ملموس تر از گذشته حس كرده و با تبيين جايگاه خطير آن ، راه را براي ارتقاي روز افزون فرهنگ آموزش پذيري و نظام فراگيري در تمامي سطوح و لايه هاي كاركردهاي كنوني ،هموارتر سازد و با كوشش بيشتر در مسير ترويج بازآموزي ، از دستاوردهاي عيني آن براي ياري رساندن به ارتقاي جايگاه ارزشي خود ، برخوردار گردد .

بدون ترديد ، اگر براي فرايند خلاق مهندسي ، شان و منزلتي فراتر از شان و منزلت كنوني در نظر آوريم و شهروندان را نيز به همسويي با آن ترغيب نماييم مهندسان در جايگاه نوين خود ، صرفاً شاغلاني متخصص و خبره نخواهند بود . بلكه در عين برخورداري از اين مولفه ذاتي و هويت سازماني ، خود را در قبال واكاوي اسرار طبيعت پيرامون خود و تلاش در مسير به سازي عناصر و اجزاي دخيل در سعادت و بهكامي انسان ، متعهد خواهند يافت و به قدر بضاعت خود براي تبيين زيبايي ، شگفتي و عظمت هندسه شگفت انگيز آفرينش خواهند كوشيد .

نظر شما در صورت موافقت مدیر نمایش داده خواهد شد.
به منظور پاسخ گویی به نظر ، وارد کردن ایمیل الزامی است.

ارسال نظر

نام شما : *
ايميل: (الزامی)
نظر شما:
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول قراردادن Spoiler
کد امنيتی: *

تگهـا

^