دکتر یوسف ساجد رئیس سازمان: تعامل شهرداری ها، شوراهای اسلامی شهر و نظام مهندسی یک ضرورت است

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل در نشست با اعضای شورای اسلامی استان:

افزایش تعامل شهرداری ها، شوراهای اسلامی شهر و نظام مهندسی یک ضرورت است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل در نشست با اعضای شورای اسلامی استان اردبیل بر همکاری متقابل و تعامل میان دو نهاد تاکید کرد.

دکتر یوسف ساجد گفت: این نشست که به منظور بررسی مسایل مشترک فی مابین برگزار شد و معتقدیم که تعامل و هم‌افزایی بین نظام مهندسی ساختمان و شوراهای اسلامی سبب   ارائه خدمات بیشتر و بهتر به شهروندان خواهد شد.

وی با اشاره به زلزله اخیر خوی و اهمیت نقش مهندسان در ساخت و ساز شهری و روستایی تصریح کرد: زلزله را می توان از تهدید به فرصت تبدیل کرد، به شرطی که اولا مقاوم و بر اساس مقررات ملی و بتوسط مهندسین ساختمانها ساخته شوند و ثانیا با مقاوم سازی بناهای موجود و بازسازی منازل اسیب دیده مناطق زلزله زده به ویژه در روستاها استحکام و ضریب ایمنی ساختمانها را میتوان بالا برد.

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل با تاکید بر ضرورت توجه جدی شهرداریها بر موضوع نما و هویت بخشی به شهر گفت: تقاضای ما این است که در بخش صدور مجوز ساخت و ساز شهرداری ها نظارت جدی بر موضوع نما داشته باشند.

دکتر ساجد ادامه داد: نواقصاتی که در بحث نظارت برای اجرای نماها وجود دارد سبب شده که نمای ساختمان‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین عناصر سازنده هویت شهری دستخوش نابسامانی شود و به بیانی هویت معماری شهرها را از دست بدهیم و عملا با نماهایی مواجه باشیم که نه در نقشه و پروانه هستند و نه از استحکام و اتصال صحیح به سازه برخوردارند، لذا معماری نماها بخشی کوچکی از موضوع بوده و عمدتا به شهرسازی، سازه و زلزله و hse مرتبط هست.

وی افزود: نظام مهندسی میتواند بر اساس تفاهم نامه سه جانبه، برای کنترل ساختمان به کمک شهرداری بیاید، و متاسفانه در حال حاضر، ناظرین و سازمان امکان تعطیل‌کردن کارگاه ساختمانی در صورت مشاهده تخلفات را ندارند و در این خصوص نیازمند شکل گیری تعامل برای پیشگیری از بحرانهای احتمالی در ساخت و ساز هستیم.

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل با اشاره به مشکلات ناشی از تخلفات ماده 100 در صنعت ساختمان تاکید کرد که ضرورت دارد این موضوع آسیب‌شناسی شود و شهرداریها تا این حد وابسته به درآمد حاصل ازین ماده نباشند تا بتوانند با حساسیت از تداوم تخلفات و اضافه بناهای غیرمتعارف جلوگیری کنند. در این خصوص سازمان تمام قد آماده همکاری است.